• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

kauppakeskuskolmikulma.fi

Kauppakeskukset muutoksessa

Kuten kaiken muunkin, myös kauppakeskusten tulee mukautua muuttuvaan maailmaan, sekä asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin. Se, miten hyvin kysyntään vastataan, saattaa olla kauppakeskuksen tulevaisuuden kannalta ratkaisevaa. Samalla tulisi kuitenkin muistaa myös yksittäisiä yrittäjiä, joiden saattaa olla vaikeaa muovautua suurten kauppakeskusten asettamiin vaatimuksiin. Kuitenkin pieniäkin liikkeitä tarvitaan mukaan kauppakeskusten liikkeiden kirjoon, jotta tarjonta olisi mahdollisimman monipuolista. Tarvitaankin kaikkien osapuolten välistä dialogia ja myös yhteiskunnan tuki pienten yritysten kannustamiseksi voisi olla tässä avuksi.

Tarjoukset vetävät puoleensa

Yhä edelleen suomalaiset lähtevät liikkeelle, kun jotain edullista on saatavana. Kauppakeskusten tarjouslehtiä luetaan enemmän kuin pitkään aikaan ja niiden perusteella lähdetään myös ostoksille. Jos tarjolla on jotain aivan superhalpaa, voit olla varma, että päädyt jonottamaan muiden suomalaisten kanssa sen saadaksesi. Usein kauppakeskusten tarjous- ja kampanja-ajat aiheuttavat kuitenkin paineita pienille kauppiaille, joiden katteet ovat jo valmiiksi suuria ketjuliikkeitä pienempiä. Ja vaikka parempaa laatua haluttaisiin, samalla ei olla valmiita maksamaan siitä vaan edullinen hinta kiinnostaa eniten.

Tavaroita vai palveluja?

Ihmisten kulutustottumukset ovat muuttuneet. Omistaminen ja tavara on menettämässä arvoaan ja yhä enemmän suositaan pitkään kestäviä tuotteita, jotka ovat laadukkaampia ja monikäyttöisempiä. Ympäristökeskustelu puhuttaa meitä kaikkia ja vaikuttaa siihen millaisia ja missä tuotettuja tavaroita hankimme. Odotettavissa on, että tämä trendi jatkuu ja tulevaisuudessa suositaan yhä enemmän eettisesti tuotettuja kestävää kehitystä edistäviä tuotteita.

Myös tavaroiden ostamisesta on siirrytty yhä enemmän palveluiden suosimiseen. Etenkin lahjaksi hautaan ostaa mieluummin elämyksiä kuin koriste-esineitä. Rikki menneitä tavaroita ja vaatteita myös korjataan enemmän sen sijaan että niiden tilalle hankittaisiin heti uutta. Tämä vaikuttaa myös kauppakeskusten tarjontaan. Sen lisäksi, että ketjuliikkeet ovat alkaneet miettiä tuotantoaan ja materiaalejaan uusiksi, myös kauppakeskusten johto joutuu miettimään millaiset liikkeet luovat keskukselle hyvää ja positiivista kuvaa.

Lapsille viihdettä ja palveluita

Lapset ovat suuri kauppakeskuksissa käyvä ryhmä ja heidät on alettu nähdä enenevässä määrin myös maksavina ja tuottoa tuovina asiakkaina. Lapsille kohdennettuja liikeitä ja erilaisia palveluita on alettu tarjota entistä enemmän. Lapsille maistuvia, mutta kuitenkin terveellisiä ruokia tarjoavia ravintoloita suositaan. Etenkin lapsille räätälöidyt palvelut kuten heidän iholleen ja hiuksilleen soveltuvat kauneushoidot kiinnostavat. Myös leikki- ja liikuntapaikkoja on perustettu kauppakeskuksiin perheiden viihtyvyyden lisäämiseksi.

Lapsille tarjotaan usein myös erilaisia tapahtumia ja tempauksia etenkin koulujen loma-aikoina ja viikonloppuisin. Kauppakeskuksessa lapset voivat tavata vaikka Ryhmä Hau -hahmoja, taikureita tai päästä kauppakeskuksen parkkialueella vaikka tivolilaitteiden kyytiin. Talviaikaan jouluteema kiinnostaa lapsia ja etenkin näyttävät ilotulitukset tuovat perheet kauppakeskukselle.

Nuoret mielipiteiden muuttajina

Nuorten oleskelusta kauppakeskuksissa on puhuttu pitkään ja myös hieman paheksuttu. Myös nuoriso on tärkeä osa yhteiskuntaa ja vähitellen heidänkin ostovoimaansa on alettu suhtautua positiivisesti. Useat kauppakeskukset pyrkivät tarjoamaan nuorille myös tiloja ikätovereidensa tapaamiseen sekä rakentavaan ajan viettämiseen. Joidenkin suurimpien kauppakeskusten vartijat on koulutettu kohtaamaan entistä paremmin nuoria ja heitä opastamassa ovat olleet niin nuorisotyönohjaajat kuin päihdealan asiantuntijatkin. Tällä on koettu olevan hyviä vaikutuksia niin kauppakeskusten rauhallisen ilmapiiri kuin nuorten hyvinvoinninkin kannalta.

Tulevaisuuden ostaminen

Vaikka ostaminen ja kuluttaminen ovatkin muuttuneet, ihmiset tekevät edelleen ostoksia, ja paikkoja niiden tekemiseen tarvitaan yhä. Vaikka nettikauppojen valikoimia ei pysty mikään kauppakeskus päihittämään, on oikeiden kauppojen sosiaalistavaa vaikutusta ainakin vielä mahdotonta siirtää virtuaalimaailmaan. Kauppakeskukset ovatkin siirtyneet palvelemaan asiakkaidensa mitä moninaisempia tarpeita ja sama kehitys jatkuu varmasti tulevaisuudessakin. Tulevaisuudessa kaikki tarvitsemamme palvelut ostoksista aina terveydenhoitopalveluihin tulevat varmasti olemaan keskitettyinä kauppakeskusten yhteyteen.

Primary Sidebar

Valikko

  • Etusivu
  • Kauppakeskukset muutoksessa
  • Suomen suurimmat kauppakeskukset houkuttelevat tarjonnallaan
  • Joulun täsmäisku kauppakeskukseen
  • Lapsiperheen sadesään pelastus
  • Kauppakeskukset ovat monipuolisia

Galleria

Copyright © 2023 · Lifestyle Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Etusivu
  • Kauppakeskukset muutoksessa
  • Suomen suurimmat kauppakeskukset houkuttelevat tarjonnallaan
  • Joulun täsmäisku kauppakeskukseen
  • Lapsiperheen sadesään pelastus
  • Kauppakeskukset ovat monipuolisia